Fraser island

22 augustus 2013 - Hervey Bay, Australië

G'day mates,

Ondertussen weer even geleden en dus dringend tijd om jullie op de hoogte te brengen over mijn avonturen op Fraser island.

Het meisje van Portugal dat in mijn kamer verbleef heet Patricia en zij gaat mee naar Fraser island. We waren allebei blij dat we toch 1 iemand kende waar het mee klikte. We zijn vroeg gaan slapen want de wekker liep om 06.20 af. Na 's morgens te hebben gegeten en gedoucht was het tijd om te vertrekken. De bus was stipt op tijd en Patricia zag een jongen, Leo die ze al kende van vorige plaatsen. Leo is een Zwitser maar spreekt zeer goed engels. Daarna pikken we iedereen op en zetten we koers richting de haven om de Ferry te nemen. Er is een Belgisch koppeltje, Hannelore en Carl, 2 Engelse meisjes, Eva en Susie, een Engelse jongen Chris en een Franse jongen Eric en natuurlijk Patricia en ik. De rest zijn allemaal Duitsers of Zwitsers. Na een uur komt de ferry aan op Fraser Island en kan het avontuur echt beginnen. Onze gids noemt Kirstie en is een leuke Australische met een zeer goed gevoel voor humor. We wandelen richting onze 'bus' die ons de komende 3 dagen zal vervoeren. Eigenlijk is de bus een een omgebouwde truck. Vooraleer we vertrekken verteld Kirstie ons wat we de komende 3 dagen mogen verwachten en het klinkt zo vet! We vertrekken onmiddellijk naar lake mckenzie.  De rit is een hobbelige onderneming. Omdat het al lange tijd niet heeft geregend is het zand enorm droog. Soms geraken we een helling niet op en heeft Kirstie onze hulp nodig. En jullie denken waarschijnlijk dat we de bus moeten duwen maar nee, zij leert ons een andere manier om te helpen. Wanneer zij een helling niet op kan rijdt ze achteruit moeten wij heel snel naar rechts en links leunen. Dus als Kirstie volle gas vooruit geeft roept ze "left, right, left, right". En verbazingwekkend genoeg geraken we de heuvels zo wel op! De eerste keer dat we dit deden was echt lachwekkend! Heel de bus die links en rechts gaat. Een zeer grappig zicht maar oh zo leuk! We rijden ons meermaals vast in het zand maar uiteindelijk komen we aan bij lake Mckenzie. De mooie plaatjes op internet zijn heel anders dan wat het in het echt is. Het helblauwe water dat zogezegd in dit meer aanwezig zou zijn is jammer genoeg niet van de partij. Eigenlijk lijkt het op het zilvermeer in Mol, haha! Kirstie zegt dat er een mooi strandje iets verderop is dat bijna niemand weet zijn. Hier loopt een pad naartoe tussen de mangrove en in het water. Dus we laten al onze spullen en kleren achter en gaan op weg. Het strand is werkelijk super mooi! Nog nooit zo een wit zand gezien echt perfect. We beslissen terug te zwemmen naar het andere strand. Na een half uurtje zwemmen komen we aan bij het andere strand en gaan we in de zon liggen om te drogen. Als we zijn opgedroogd komt Kirstie ons halen voor de lunch. Na de lunch staan er 2 wandeltochten op het programma van allebei ongeveer een uur. De eerste wandeling leid naar nog een ander meer waar ik de naam niet meer van weet. Daarna nemen we een andere afslag en komen we uit bij central station. Dit was vroeger een nederzetting van mensen maar omdat het eiland nu werelderfgoed is mag je er niet permanent wonen. De volgende wandeling begint van central station naar waar de bus ons zal opwachten. Nog een wandeling van een uur. Onderweg komen we echt gigantische bomen tegen die een enorme doorsnede kunnen hebben. De grootste boom was zo gigantisch dat 9 mensen nodig waren om de boom te omhelzen. Als we bij de bus aankomen heeft Kirstie ons 4 uurtje klaargezet. Hierna duurt het nog een uur voor we terug in het resort zijn. We krijgen de sleutels van onze lodge en zien onze bagage terug die we 's morgens hebben afgegeven. Ik heb nog nooit zo genoten van een douche! Mijn voeten zien zo zwart dat ik ze gewoon niet helemaal proper krijg. We beslissen om een goed feestje te bouwen dus we maken ons op voor we gaan eten. Het is vandaag Italiaanse avond dus pizza & pasta. Even later is het 8 uur en begint de happy hour. We bestellen een jug (Grote kan cocktail). Nadat Susie, Eva en ik elk een rondje hebben gegeven (een jug gekocht dus) zijn we licht in ons hoofd en klaar om de dansvloer onveilig te maken. Tegen 10 uur zijn we allemaal doodop en ze draaien barslechte muziek! Dus gaan we terug naar onze lodge en gaan daar nog wat drinken. Ik heb trouwens echt een koopje gedaan. Ik heb een krat goone gekocht van 4 liter voor 21$. Dus ik kan er even tegen. :) na nog een uur te hebben doorgedaan besluiten we allemaal te gaan slapen want de wekker loopt af om half 7. Na een veel te korte nacht zijn we klaar voor dag 2. Ik heb gisteren echt te veel gedronken want ik heb barstende hoofdpijn en ben zo misselijk als de pest! dat gaat een leuke rit worden! Susie en Eva gaan voor mij zitten en ik waarschuw hen om dat beter niet te doen. blijkbaar is er 1 gordel kapot en ik zeg hen dat dit echt een teken is. Na een hobbelige rit ben ik trots op mezelf dat ik mijn maaginhoud beneden heb kunnen houden. De bus brengt ons naar de mehino. Dit is een schip dat bijna 100 jaar geleden is gestrand en hier nog altijd te bewonderen is. Hier krijg je ook de optie aangeboden om met een klein vliegtuigje boven Fraser island te vliegen. Ik besluit dit te doen en dit is 1 van de beste dingen die ik al heb gedaan hier. Het eiland is zo groot, bekleed met tropische wouden waar verborgen meren liggen. 1 meer heeft zelfs de vorm van een vlinder. Daarna vliegen we over de oceaan en zien we dolfijnen springen. Als laatste vliegen we over de mehino om dan terug te landen op het strand. Wauw dit was vet! Na nog wat foto's te hebben genomen van de mehino vertrekken we richting de champagne pools. Dit zijn natuurlijke gevormde poeltjes. Gisteren hebben we allemaal bijgelegd om champagne te kunnen kopen zodat we in de champagne pools dit zouden kunnen drinken. En zeggen ze niet dat je smorgens moet beginnen met wat je savonds bent gestopt? En ik moet zeggen... Ze hebben GELIJK! Hierna voel ik me een heel stuk beter! En kan ik er weer helemaal tegen. Ondertussen is het tijd om te lunchen. Onze groep begint echt een hekel te krijgen aan de Duitsers. Het is echt wij versus hen. Ze doen 0,0 moeite om Engels te spreken en verwachten dat wij hen verstaan als ze iets zeggen. Eerlijk gezegd word ik er echt mega ambetant van! Ik kan geen Duits meer horen! Na de lunch gaan we naar indian head. Dit is een klif waar je een perfect uitzicht hebt over de zee. Na een stevige klim komen we boven aan en het uitzicht is fantastisch! We zien schildpadden, roggen, dolfijnen, haaien en walvissen. Echt super! Jammer genoeg is de tijd veel te kort en moeten we alweer verder. Ik zou hier echt uren kunnen zitten en kijken. Na een hobbelige rit van anderhalf uur komen we terug aan in het resort. We zijn op tijd voor de zonsondergang en hij is echt prachtig! Een perfect einde van een perfecte dag. Na de zonsondergang besluiten we om naar de jacuzzi te gaan. Maar als we aankomen zit de jacuzzi vol met jawel, de Duitsers. Gelukkig is het zwembad verwarmd en nemen we een zalige duik onder de sterrenhemel die zeer aanwezig is. Na onze duik gaan we terug naar de lodge om te douchen en ons om te kleden voor te gaan eten. En het is Mexicaans vanavond. Oh yeah! We besluiten het niet te wild te maken vanavond en gaan na het eten terug naar de lodge om daar de avond af te sluiten. Na een nacht die weer veel te kort was is het alweer onze laatste dag op Fraser. Vandaag vertrekken we naar een meer waar we gaan paddleboarden. Klinkt enorm leuk en dat is het ook! Het is zoals surfen maar dan met een peddel waar je mee kan sturen. Je moet enkel een goed evenwicht hebben. Gelukkig val ik geen 1 keer in het water en bereik ik terug droog de kant. Als we hier klaar zijn gaan we naar een ander resort op het eiland waar we gaan lunchen. Na de lunch gaan we naar lake wabby. Dit is een smaragd groen meer. Maar om hier te komen moeten we eerst een uur wandelen. De wandeling is redelijk zwaar omdat het pad volledig van zand is. Gelukkig wennen mijn kuiten na een tijd aan het zand en de trappen. Maar onze inspanning wordt beloond. Uiteindelijk komen we uit dat lijkt op een woestijn. En even verderop zien we het fantastisch mooie groene meer. Iedereen begint te lopen en trekt ondertussen zijn kleding uit om er dan ineens in te springen. Het water is koud maar wel verfrissend. We hebben ongeveer een uur de tijd hier en dit vind ik het mooiste meer van Fraser island. Kirstie heeft het beste voor laatst bewaard. Na een uur wandelen we richting bus en daar staat ons 4 uurtje alweer klaar. Hierna vertrekken we naar het resort waar we weer de Ferry nemen naar het vasteland. Ons groepje was zo hecht en het is jammer dat we afscheid moeten nemen van elkaar. We nemen afscheid van Kirstie onze gids. Ze is de beste gids die ik ooit heb gehad. Ze heeft een fantastisch gevoel voor humor en heeft ons heel wat aboriginalverhalen verteld die zeer interessant waren! Op de ferry zien we weer een schitterende zonsondergang en nadien zien we een super mooie, rode maan verschijnen. De bus brengt iedereen terug naar zijn hostel. Patricia en ik zijn de enige die terug gaan naar onze hostel. We besluiten samen te koken maar omdat we niets van eten hebben gaan we samen naar de supermarkt. Eddy brengt ons en ik ben zo blij dat ik een auto heb. Ik heb echt geen fut hebben om nu nog 20 minuten te wandelen naar de supermarkt. We koken samen kip met rijst en het is heerlijk. Daarna nemen we allebei nog een douche om dan uitgeput in slaap te vallen. Smorgens nemen we afscheid van elkaar want Patricia vertrekt naar Noosa. Het afscheid valt me zwaar omdat ik na 3 heerlijke dagen met super leuke mensen heb opgetrokken en nu weer alleen ben. Maar dat is de tol van een backpacker. Je ontmoet leuke mensen, maakt plezier samen om dan elk zijn eigen weg te gaan. Maar toch zal ik nooit vergeten hoe een fantastische tijd ik heb gehad. Ik heb weer nieuwe vriendschappen waar ik nog veel plezier aan zal hebben en met dit in mijn achterhoofd laat ik het los. Op naar het volgende avontuur!

Veel liefs,
Evelyne

Foto’s