Pompeii

6 juni 2013 - Sorrento, Italië

 

6/6/2013

Hallo iedereen,

Pompeii, iedereen kent het beroemde verhaal wel over het dorp dat overspoeld werd door lava van de vesuvius maar op een of andere manier toch bewaard is gebleven. Wel, dit kan ik vandaag afvinken op mijn 'to do lijstje'. Na een weeral hobbelige treinrit kom ik aan in Pompeii. Ik verwacht me aan een lange wachtrij maar dit valt reuze goed mee! Eenmaal binnen valt mijn mond open. Wauw! Wat is er enorm veel bewaard gebleven van deze stad. Ik kan amper geloven dat dit dorp is overspoeld geweest door lava. Er zal natuurlijk wel een deel van gerestaureerd zijn maar je ziet toch nog de huisjes zoals ze toen ook waren. Je ziet nog resten van tempels, amfitheaters, huizen, straten,... Ik zet me even ergens op een stuk steen aangezien er nergens banken te vinden zijn. Ik kijk rond en mijn ogen vallen echt bijna uit hun kassen. Het is enorm warm vandaag en ik moet regelmatig gaan zitten om af te koelen. Er zijn weer enorm veel groepen die door hun gids worden overspoeld met informatie. De ene luistert al aandachtiger dan de andere. Na weer een tijdje te hebben gewandeld kom ik aan bij een amfitheater. Er is hier bijna niemand en het doet wel eens deugd om op een archeologische site te zijn waar er even bijna niemand is. Als ik hier even ga zitten begin ik me af te vragen hoe het moet zijn geweest. Levend bedolven worden onder lava. Het moet 1 van de verschrikkelijkste manieren zijn om te sterven. Ik vraag me af hoeveel mensen hier gestorven zijn. Als ik weer een beetje ben bekomen van de hitte zet ik m'n wandeltocht verder. Na hier nog een hele tijd te hebben rond gelopen heb ik ongeveer alles wel gezien en besluit om naar buiten te gaan. Eerlijk gezegd heb ik er nu echt even genoeg van. Ik besluit niet naar Ercolano te gaan. Ik heb m'n buik even vol van archeologische sites. Ercolano zal,dus voor een andere reis zijn. En die zal er komen want ik ben verliefd geworden op italie! Na weer een hobbelige rit terug naar Sorrento eet ik de lekkerste risotto ai funghi die ik ooit gegeten heb! Daarna ga ik richting hotel en ga nog eens alles goed opzoeken over amalfi en Positano. Want dit staat namelijk morgen op m'n programma.

Liefs,
Evelyne